Solen

På solen går de største børnehavebørn. Her vil de gå til de bliver skolebørn. Her vil som oftest være børn fra to årgange. Og dit barn vil altså typisk gå på solen i knap 2 år.

Når et barn eller flere starter på solen vil de ligesom på stjerneskuddet starte med at besøge stuen en uges tid. Vi oplever som før nævnt at børnene allerede er trygge ved de voksne, som de kender fra legepladsen eller fælles ture.

Solen følger ligesom stjerneskuddet vores årshjul med temaer og traditioner.

På solen er der ligesom i resten af huset fokus på selvhjulpenhed, relationer, leg, sprog osv.

På solen har vi tradition for at være med i haver til maver som løber fra foråret, henover sommeren frem til efteråret. Her har vi vores egen lille køkkenhave i Bernstorff Slotshave, og her får børnene, sammen med en haveformidler og deres pædagoger, jord under neglene, grønt i maven og friske oplevelser i de fine køkkenhaver i Bernstorff Slotshave. Det er desværre ikke en garanti at vi kan deltage hvert år da der er mange institutioner der skal deles om pladsen.

Når vi når foråret inden skolestart vil de grønne børn (førskolebørnene) være med i et samarbejde med de andre førskolebørn i de nærliggende institutioner. Vi mødes og lærer hinanden at kende på tværs af institutioner og børnene får mulighed for at møde kommende klassekammerater. Når de mødes er der en plan for aktiviteter som har til formål at gøre børnene skoleparate, de øver sig i at fordybe sig, etablere nye relationer, at udvise empati, lærer sig selv at kende og få forståelse for sociale spilleregler.